Decembernieuws 2021

Wat is er allemaal gebeurd in de laatste maand van 2021?

Lockdown en toch spelen

Nederland is in lockdown gegaan van 19 december 2021 tot en met 14 januari 2021. Veel mensen konden nergens meer terecht voor hun vakantie. Gelukkig mochten de buitenspeeltuinen open blijven voor kinderen om te komen spelen. Ondanks de kou hebben we daarom nog heel veel kinderen en hun ouders blij kunnen maken. De speeltuin was een veilige plek waar kinderen lekker konden rennen, klimmen en zwieren.

Veel schade

Helaas moesten de speeltuingebouwen wél dicht tijdens de lockdown. Mensen mochten geen feestjes houden. Niet in de speeltuinen, maar ook niet op andere plekken. Ze verveelden zich en waren ontevreden. En dat merkte je. We hadden veel schade aan de speeltuin door hangjongeren maar ook vaak volwassenen.

Onze wilgentunnel was midden in de nacht in de brand gestoken. De vlammen waren behoorlijk hoog volgens geschrokken buurtbewoners. Die belden gelukkig de brandweer die snel kwam blussen. Daardoor had alleen de wilgentunnel schade. De natuur herstelt zich heel snel en we verwachten dat de wilgentunnel in de lente weer mooi uitgroeit. Andere speeltoestellen en het speeltuingebouw bleven ongedeerd.

Hangjongeren hadden verder op andere avonden palen uit de grond gerukt, glazen gebroken, peuken en andere troep achtergelaten. Niet leuk voor kinderen die de volgende ochtend willen komen spelen.

Zie je ’s nachts mensen in de speeltuin? Meld dit dan bij de politie en bel naar 0900-8844. Of stuur ons meteen een Facebook chatberichtje op https://www.facebook.com/svdedoorbraak.nl.

Plannen invalidentoilet

Het bestuur zat tijdens de lockdown-vakantie niet stil. Naast onze eigen banen, werken we nog steeds aan de speeltuin. We zijn onder andere druk bezig met de ontwerpen en vergunningen voor een invalidentoilet. Dat is nog niet zo makkelijk. We hebben te maken met regels van de gemeente, het al bestaande gebouw en een geldbedrag waar we mee moeten werken. We willen in het eerste kwartaal een vergunning aanvragen. Bij goedkeuring gaan we offertes en fondsen opvragen. Het bouwen van het toilet volgt daarna. Zo willen we de speeltuin inclusiever maken voor iedereen.

Mahmoud krijgt een kadootje

In de speeltuin zijn er tegenwoordig 2 vaste vrijwillige beheerders. De meeste bezoekers hebben Mahmoud weleens ontmoet. Die komt elke maandag tot en met donderdag. Op vrijdagen zit Denice in de speeltuin. De beheerders houden de speeltuin en wc’s schoon, verkopen koffie, thee en limonade in de kiosk en kletsen met de bezoekers. Mahmoud werkt al heel veel jaren in de speeltuin. Om hem te bedanken voor al zijn inzet, hebben we hem namens de vereniging een fijne winterjas gegeven. Hij is alleen niet meer de jongste en moet vaker rust nemen. Je zult daarom soms een andere vrijwilliger zien, of de wc’s en kiosk dicht aantreffen helaas. De speeltuin blijft wel open voor spelen.

Oproep nieuwe vrijwilligers

Op de dagen dat Mahmoud of Denice niet kunnen, komen vrijwilligers uit de buurt helpen. Dit zijn helden zoals Nick, Vidya en leden van het bestuur. Maar wij kunnen alleen helpen als ons eigen werk dat toestaat. Daarom doen we hier alvast een oproep voor nieuwe vrijwilligers voor het voorjaar wanneer het weer drukker wordt.

We zoeken mensen die een vaste dag, of misschien zelfs meer dagen de speeltuin willen beheren, de kiosk willen openhouden en mensen willen begroeten. Heb je een oom, tante, opa of oma die in de buurt woont, die tijd heeft en dat leuk lijkt? Of heb je zelf interesse? Stuur dan een mail naar info@svdedoorbraak.nl. We maken graag kennis met je!